Информационната кампания „Обща селскостопанска политика за младите" e инициатива на Агенция СТРАТЕГМА, в партньорство с Европейския институт и Портал Европа. Кампанията е финансирана в рамките на покана на Генерална дирекция "Селско стопанство и развитие на селските райони" на Европейската комисия за представяне на предложения 2009/C 215/04 относно информационните мерки в областта на Общата селскостопанска политика.
Изпълнението на дейностите по проекта започна през май 2010 г. и ще завърши през април 2011 г. Проектът е на стойност 157 000 евро, като съфинансирането от бюджета на Генерална дирекция „Селско стопанство и развитие на селските райони" е в размер на 50%.
Станка Делчева - програмен директор на Агенция СТРАТЕГМА, обяви целите на комуникационната кампания: увеличаване на информираността на българските младежи - ученици в професионалните гимназии по селско стопанство и студенти за основните моменти в Общата селскостопанска политика на Европейския съюз и нейните национални измерения, както и стартирането на дебати за перспективите пред професионалното образование в сектора и влиянието на ОСП върху изискванията на специалистите.
Основна целева група са ученици в професионалните гимназии по селско и горско стопанство и студенти, които изучават специалности, свързани с със селското и горското стопанство.
Комуникационната кампания има интернет страница - http://cap.europe.bg и профил във Фейсбук.
На 11 октомври стартира фотоконкурс „България, селото, светът", в който могат да участват ученици от професионалните гимназии по селско и горско стопанство в България и студентите в стопанските университети и факултети на висшите училища, изучаващи дисциплини с насоченост към селското стопанство, като и всички европейски граждани в България, заети в сектора. Фотографиите ще се приемат до 31 януари 2011 г. на онлайн платформата photo.europe.bg или на хартиен носител. Предвидени са специални награди за участниците от професионалните гимназии.
Проектът включва и провеждането на 14 еднодневни семинара в професионални гимназии по селско стопанство в селски и планински общини. „Това, което ни предстои, е голямо предизвикателство", каза Станка Делчева и поясни, че екипът на кампанията ще насочва вниманието към разнообразните възможности, които ОСП предлага отвъд производството на селскостопанска продукция.
Учениците от професионалните училища в Брезник, Кюстендил, Нови пазар, Велики Преслав, Кърджали, Чепеларе, Севлиево, Златарица, Костинброд, Златица, Банско, Сандански, Септември, Перущица ще участват в създаването на кратки тематични видеоофилми, които ще представят техните идеи за развитието на районите, в които живеят и учат.
Предстои и провеждането на 3 дебата със студенти от Лесотехническия университет в София, Аграрния университет в Пловдив и Тракийския университет в Стара Загора.
Предвидено е кампанията да приключи с национална конференция с тема „Предизвикателствата пред развитието на професионалното образование в селското стопанство".
При подготовката на кампанията и информационните материали за нея екипът проведе срещи с ученици от професионалните гимназии. Целта на проведените фокус групи беше установяването на нивото на информираност за Общата селскостопанска политика и нагласите на младите хора за реализация в сектора.
Тихомира Трифонова, експерт „Проучвания" към проекта, сподели основните изводи от проведените проучвания. „Децата не са наясно какво представлява Обща политика на ЕС", каза тя. ОСП влиза в учебното съдържание едва в 12 клас и няма актуални учебни помагала и средства за визуализация. Според нея учениците проявяват интерес към темата, „но поради слабата информираност няма и мотивация да развиват идеите си".
Мъгърдич Хулиян, експерт „Земеделие и развитие на селските райони" поясни в отговор на журналистически въпрос, че по статистически данни от предприсъединителния период на България в ЕС едва 3-5% са младите земеделски производители у нас. Това са хора на възраст до 40 г. „Чувствително изоставаме в това отношение", Той поясни, че в това отношение изоставаме дори от ниския среден дял на младите фермери в ЕС, който е около 20%.
Това е втората тематична информационна кампания на Агенция СТРАТЕГМА в партньорство с Европейския институт и Портал ЕВРОПА - www.europe.bg финансирана от ЕК. През 2008 и 2009 г. партньорите успешно реализираха проекта "Общата селскостопанска политика /ОСП/ - двигател за развитието на българските селски райони".