Съобщението на Европейската комисия за Общата селскостопанска политика (ОСП), насрочено през ноември 2010, е "добра начална точка" за обсъжданията, каза Фукса.
Въпреки това, "един от основните проблеми е, че Комисията предлага преходен период преди най-сетне да бъде установена справедлива ОСП", обясни той.
Действително, Комисията е отбелязала, че дори ако разликите в плащанията между ЕС-15 и ЕС-12 не могат да продължат, е необходим преходен период, за да се избегне "революция" и да се даде възможност на фермерите, които получават исторически плащания да се приспособят към новата си ситуация.
"Тук сме на различни мнения. ОСП трябва да бъде справедлива, не само "по-справедлива", както е описано във възможностите на Комисията за реформи, тя трябва да бъде справедлива от първия ден, в който новите правила влязат в сила, а не след няколко години", подчерта Фукса.
Според споразумение, направено по време на преговорите за присъединяване, новите страни-членки на ЕС не получават пълната сума на директните плащания, които трябва да им се полагат от 2013 година. И "от тази гледна точка, трудно мога да си представя още едно изчакване за справедливи условия", каза Фукса.
Чешкият министър призна, че схемата за единни плащания, която ще се прилага в ЕС трудно може да бъде договорена, защото Комисията я отхвърля, въпреки че много страни клонят към подобна система.
Следователно, Прага ще настоява за "установяване на базова норма, който ще отразява размера на култивираната земя и ще служи като [метод за] компенсация за устойчивите селски стопанства", каза Фукса.
Ще има и допълнителна помощ, която се основава на специфични условия за селско стопанство, на икономическите отношения в отделните страни, количеството предоставяни публични услуги и други допълнителни изисквания върху продукцията, добави той.
Докато понастоящем Прага е нетен получател на средства от ЕС, оттам обещават да подкрепят постепенно намаляване на бюджета на ОСП.
Фукса заяви, че може да подкрепи засилването на политиката за развитие на селските райони, но подчерта, че това "трябва да има справедливо влияние върху всички държави-членки и не бива да води до значително или неравномерно съфинансиране от националните публични бюджети".
Фукса отбелязва и необходимостта за модернизиране на действащите мерки, като например въвеждане на покритие за селскостопански рискове, които в момента не подлежат на застраховане или компенсации в случай на значителен спад в доходите на фермерите.